Založ si blog

XIX. Príbeh: Alma mater menom Život.

Mladý, bystrý a inteligentný muž, ktorý pochádzal z dobrej, čestnej a morálnej rodiny sa stotožnil s hodnotami, ktoré mu od detstva rodičia vštepovali do jeho srdca. Vyštudoval univerzitu a následne bol promovaný za doktora filozofie. Už od prebrania diplomu z rúk dekana fakulty mal veľké ambície, veď bol mladý, plný síl a entuziazmu. Za svoje životné krédo si dal veru neľahkú úlohu, zmeniť svet k lepšiemu. Predsavzal si: „Zasvätím svoj život tomu, aby som priviedol ľudstvo späť z krivolakej cesty na tú správnu, rovnú, čestnú a charakternú.“ Ostal učiť na fakulte a aj z týchto pohnútok svoje prednášky smeroval hlavne na oblasť morálky a etiky. Na jeho prednášky chodilo veľa študentov, nakoľko ich lektoroval veľmi zaujímavo a poučne. Časom, keď dosiahol zenit svojho života a dospel na vyzretého muža, skúseného pána, teraz už s profesorským titulom, sa pri svojom životnom jubileu zamyslel nad výsledkami svojej práce a konfrontoval ich s predsavzatiami, ktoré si dal ešte pri preberaní absolventského diplomu a dospel k záveru: „Ej, vysokú métu som si postavil. Som vysokoškolským profesorom, stal som sa aj dekanom fakulty, na ktorej som promoval, ale svoje ambície zmeniť svet musím prehodnotiť, pozrieť sa na ne triezvejším a reálnejším pohľadom. Znížim si teda latku náročnosti, ktorú som si pred časom kládol pred seba, nakoľko vidím, že tento cieľ je pre človeka aj keby ako veľmi chcel nedosiahnuteľný.“ Zmenil si teda svoje predsavzatie a priority s tým súvisiace: „Bude fajn, keď zmením k lepšiemu fakultu, ktorá mi bola zverená. Z mojich spolupracovníkov a hlavne študentov vychovám príkladných, vzorných ľudí, ktorí budú toto posolstvo šíriť ďalej“ Pán profesor s opätovným zanietením veľmi jasne a zreteľne prednášal a akcentoval princípy morálky a etiky, tak aby si tieto hodnoty osvojili aj jeho poslucháči, ale aj kolegovia a neostali len v jeho skriptách a knihách, či článkoch, ktoré počas svojho produktívneho pôsobenia na akademickej pôde publikoval. Nastala jeseň jeho života a uvedomoval si, že mu na splnenie jeho celoživotných cieľov už veľa času neostáva. Pri jeho peknom okrúhlom životnom jubileu sa uzavrel do samoty, ktorá mu dávala čas i priestor na rozjímanie a v takejto atmosfére pokoja, nerušený žiadnymi vonkajšími vplyvmi sa snažil bilancovať odpočet úloh, ktoré si postavil, keď bol v najlepších rokoch a stál na piedestále svojej kariéry. Ako tak dumal, zrazu si vo svojom vnútri povzdychol: “ Bože, Bože, ach veru, nie je to vonkoncom také ľahké, ako som si to predstavoval, ale aj napriek tomu si myslím, že som za sebou zanechal nejakú reálne osožnú prácu, dúfajúc, že jej semiačka, ktoré som sa svojou činnosťou snažil zasiať, padnú aj na úrodnú pôdu a prinesú aspoň nejakú úrodu.“ Svoje rozjímanie ukončil prosbou: „Bože, daj mi ešte aspoň toľko síl a času, aby som do svojho skonu mal možnosť zmeniť hlavne tie nedostatky a osobné neduhy, ktoré som za ten čas, keď som menil celý svet, či ľudí v mojom okolí akosi pri tom zhone pozabudol zmeniť sám na sebe. Tak, aby som, keď raz príde môj fyzický koniec, konečná mojej životnej púte tu na zemi mohol aj ja sám spočinúť v pokoji, tak ako som to okolo seba celý svoj život aj teoreticky hlásal – in eternum, Amen.“

© R.K.

XXII. Príbeh: Čo je „liekom“ proti ľudským neduhom ? (Ako mi to iluzórne vysvetlil môj maloletý syn, prváčik ZŠ).

23.12.2014

Bol zápis do prvej triedy základnej školy. Jedna z otázok pre nás rodičov bola na ktorý z voliteľných predmetov prihlásime nášho syna. Etika, alebo náboženstvo. Rozhodli sme sa pre náboženstvo, nakoľko okrem iného tento predmet pojme otázky etiky a zároveň tvorí nadstavbu, nadstavbu vo filozofických otázkach, ktoré si skôr, či neskôr každý človek položí [...]

XXI. Príbeh: “ P o k u š i t e ľ “ . . .

12.11.2014

Bol bežný pracovný deň v strede týždňa. Po hektickom pracovnom dni a po krátkej návšteve u svojich rodičov bývajúcich len dve zastávky od môjho bytu som mieril domov. Zvyčajne som chodieval pešo, nakoľko aj takáto krátka prechádzka mi padla ako dobrý relax. Počas cesty som si mnoho ráz po dni nabitom rôznymi povinnosťami práve takto vyvetral unavenú hlavu. Tentoraz [...]

XX. Príbeh: Taký „obyčajný“ bezdomovec . . .

08.11.2014

Bola sobota a mojou rutinnou povinnosťou bolo spraviť nákup na nasledujúci týždeň. Auto som nechal na parkovisku pred supermarketom. Všetko čo som potreboval nakúpiť som aj rýchlo zrealizoval, manželka mi ako školáčikovi napísala všetky veci na zoznam, veď sme len obyčajní chlapi, tak pre každý prípad, rozum do vrecka … Vykladal som nákup z vozíka do auta, keď [...]

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Rudolf Huliak

SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru

19.04.2024 13:00

Hlina tvrdí, že podnet bude musieť byť zaradený na rokovanie a musí byť o ňom rozprava.

Čierny kašeľ / Pertussis /

Na Slovensku od začiatku roka evidujú 390 prípadov čierneho kašľa

19.04.2024 12:21, aktualizované: 14:00

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola zistená vo vekovej skupine nularočných osôb.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 204465x
Priemerná čítanosť článkov: 9294x

Autor blogu

Kategórie